Active like a volcano - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Kim Peet - WaarBenJij.nu Active like a volcano - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Active like a volcano

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Maart 2017 | Indonesië, Canggu

Een hele tijd verder, heel veel avonturen beleefd! Beginnend natuurlijk met de reis naar de Bromo vulkaan. Die heeft ons echt niet teleur gesteld. Het was een vroege ochtend, ijskoud was het op die berg, dat wel, maar die zonsopgang was fantastisch mooi en de vulkaan stond er mooi bij. De hikes waren goed te doen, je merkte alleen wel dat wij nuchtere Nederlanders die hoogte niet helemaal gewend zijn. Hijgend en wel hebben we aan de top van de actieve vulkaan gestaan, prachtig uitzicht, heel indrukwekkend allemaal.

Om 11 uur hebben we de trein van Probolingo naar Banyuwangi genomen en werden we daar opgehaald door een lief mannetje van onze guesthouse die een klein beetje Nederlands sprak. We zijn vroeg gaan slapen, we hadden er al een lange dag opzitten. Banyuwangi zelf gingen we de volgende dag ontdekken, maar in het centrum viel niet echt iets te beleven. Gelukkig ligt Banyuwangi op 1,5 uur rijden van de IJen vulkaan, ons volgende avontuur. Om middernacht reden we die kant op. Half 2 begon de zware hike naar boven. Erg stijl, pikdonker, koud, dan weer heet door het lopen, heel intensief. Maar zeker waard. 's Nachts kan je namelijk blue fire zien in de krater van de vulkaan. Dit kan alleen hier en ergens in IJsland. Nadat we de krater in waren geklommen met gasmasker en al konden we het vuur tussen de gleuven van de krater door zien komen. Ook zijn er veel werkers zwavel aan het verzamelen, super zwaar werk. Eenmaal weer boven op de vulkaan (in de kou) een plekje opgezocht om de zonsopkomst te zien. Prachtig weer! Nu zag je opeens ook de weg die we hadden gelopen en waar we nou weer op stonden. Mooiste plek waar ik ooit heb gestaan. Die vulkaan was prachtig, met een mooi blauw meer (blijkbaar een van de zuurste meren van de wereld). Ook de terugweg was wat minder zwaar door het mooie uitzicht op de bergen. Echt heel tof was dit. Op de terugweg zijn we nog even gestopt voor een waterval, maar Brenda en ik hadden eigenlijk meer behoefte aan wat slaap.

Na een powernap in het hotel hebben we afscheid genomen van Java en de ferry naar Bali gepakt. Onze eerste bestemming op Bali was Lovina. We zaten in een mooi hotel met zwembad, goed dus om even rustig te kunnen bijkomen van alle zware nachten. We begonnen de volgende ochtend ook lekker in het zwembad, een beetje gezwommen en een beetje in de zon gelegen. 's Middags zijn we Lovina ingegaan, een gezellige plek, lekker rustig, wel veel verkopers die je overal naar binnen willen sleuren. Die avond gezellig uit eten geweest en de volgende ochtend zaten we op de boot, dolfijntjes te spotten. Ook leuk, een hele populaire activiteit in Lovina. Een leuke groep dolfijntjes gezien, die meerdere keren boven water sprongen.

De volgende bestemming was Munduk. Ook bekend om de rust en goede wandelingen door de bergen, rijstvelden en langs watervallen. Dit hebben we de volgende dag ook gedaan. Weer lekker de bergschoentjes aan en gaan! Mooie watervallen gevonden, helemaal kapot waren we toen we een goede plek hadden bemachtigd om te lunchen. Overal in dit dorp zitten restaurants aan de rand van de berg, zodat je een prachtig uitzicht hebt op de rijstvelden. Er was niet veel te beleven, maar dit wisten we al. Super leuk plekje wel!

Inmiddels 4 dagen op Bali verder, doorgetrokken naar de volgende bestemming: Canggu. Hier zitten we gewoon daadwerkelijk nog steeds haha. Hier hebben we scootertjes gehuurd en zijn al een dagje naar Seminyak geweest om te shoppen, hele leuke winkelstraat! Daarna doorgereden naar de Tanah Lot, een bekende tempel in het water, eigenlijk alleen bereikbaar als het eb is. Mooie zonsondergang gezien, al was de zon niet zichtbaar door de wolken, de lucht kreeg wel een mooie kleur. Gister zijn we naar Kuta gereden en hebben de halve dag in Waterbom Bali doorgebracht. Het grootste water park van Azië en de nummer 2 van de wereld. We hebben een paar spannende glijbanen genomen en zijn verder een beetje gaan relaxen. Best wel prima allemaal. De rest van de dag in Kuta geshopt in Discovery Mall en op de terugweg helaas een boete mogen ontvangen voor het niet in het bezit zijn van een internationaal rijbewijs. Zonde, maar ik had hier al iets over gelezen, hier zijn ze echt naar op zoek.

Vandaag zullen we meer in Canggu blijven, het strand hier is bekend als goede surfspot! We zullen nog even op Bali blijven voordat we Gili en Lombok gaan bekijken.

Hoe is het in Nederland? Net daadwerkelijk een beetje zon gehad begreep ik! ;)

Veel liefs

• 11 Maart 2017 - 13:51

Oma VAdV:

Hoi Kim, leuk om weer wat te horen.Die vulkanen waren wel ontzettend mooi,hè? Foto`s daarvan weer heel erg mooi, vooral dat blauwe licht is wel heel bijzonder!!! Vooral van Brenda`s verhalen begreep ik dat het echt wel heel behoorlijk afzien was om op die mooie plekken te komen. Lukte dat allemaal wel goed voor jou, met je heup? Op Bali doen jullie het zo te horen wat rustiger aan. Gaan jullie nog duiken, b.v. op Gili Air? Geniet nog maar heel veel verder. Liefs van Opa en Oma.

• 13 Maart 2017 - 10:03

Amber:

Het wordt hier eindelijk lente!

Wat klinkt dat allemaal enorm gaaf, hoewel ik ondertussen heel veel medelijden heb met jullie arme voetjes. Wij genieten hier enorm van de prachtige uitzichten en alle gave avonturen!

• 14 Maart 2017 - 20:30

Liesbethvadv:

Mooi verslag en mooie foto's. Hier eindelijk een beetje lente, lekker met open dakkie rijden en wandelen in een groen wordende natuur.
    Veel plezier nog, lekker duiken bij Gili?
    Dikke kus!