Sailing the Whitsundays - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kim Peet - WaarBenJij.nu Sailing the Whitsundays - Reisverslag uit Cairns, Australië van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Sailing the Whitsundays

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

21 Mei 2017 | Australië, Cairns

Mijn laatste weken in Australië racen voorbij. Ik ga opeens zo onwijs hard dat ik om de avond ergens anders slaap. Veel aan het reizen dus. Nog steeds leuk, maar het is wel een fijn dat ik net Cairns aan ben gekomen en hier ruim een week verblijf voordat ik naar Nieuw-Zeeland vertrek. Die backpack wordt er namelijk ook niet lichter op. Maar hier komen natuurlijk wel de leukste avonturen vandaan, want ook afgelopen week heb ik weer een hoogtepuntje bereikt.

Aangekomen in Airlie Beach was het vooral even bijkomen. M'n was doen, boodschapjes, alles omtrent mijn laatste tours regelen, eventjes contact zoeken met het thuisfront (ik spreek iedereen een stuk minder, omdat ik NERGENS goede WiFi kan vinden) en uitrusten. De volgende dag meer van Airlie gezien. Airlie Beach is duidelijk hard getroffen door de cycloon Debbie (dit wist ik al, Nikki was in dit gebied toen de cycloon onderweg was). De bomen zijn kaal en het water is niet meer helder. Het was wel erg mooi weer, ik heb lekker in het park gelegen, boekje gelezen en met vrienden gehangen. De rest van de dag ook lekker sociaal gedaan en ingepakt voor mijn trip die de volgende dag vanuit de haven zou vertrekken.

De Whitsunday Islands is een groep eilanden, bekend van Whitehaven Beach en de Great Barrier Reef. Een van de pronkstukken van Australië. Ik zou de komende twee dagen met een grote zeilboot tussen de eilanden varen. Om even een beeld te schetsen van hoe veel mazzel ik had: je moet de tours weken van te voren boeken, het had de afgelopen weken alleen maar geregend en het zou halverwege de week weer gaan stormen. BEHALVE DE DRIE DAGEN DAT IK OP HET WATER ZAT. Wat een geluk hè. We hebben heerlijk op de boot kunnen liggen zonnen, werden goed verzorgd door de crew, hadden een leuke groep waarmee we de eerste avond heerlijk de zonsondergang hebben bekeken onder het genot van een drankje, het goede leven dus. De sterrenhemel was ook spectaculair goed te zien vanaf de boot, ik kon de Melkweg zien en heb een vallende ster gespot. Om de dag perfect af te sluiten zeg maar.

De tweede dag wakker worden met een ontbijtje tijdens de zonsopgang en op naar Whitehaven Beach. Paar uurtjes kunnen liggen op het lekkere witte zand (fun fact, dit zand kan je verder alleen vinden bij McKenzie Lake, waar ik tijdens de Fraser Island tour ben geweest, is heel fijn zand, verboden om mee te nemen behalve door NASA, is goed voor je huid en om goud/zilveren juwelen mee op te poetsen). Na op het strand te hebben gelegen (verplicht insmeren met minimaal factor 30), zijn we naar het viewpoint gelopen. Hier hadden we een perfect uitzicht over de prachtige Whitsundays en Whitehaven Beach. Een bekend plaatje en een fantastisch uitzicht. Verschillende kleuren van het water, de witte stranden, de bijzondere vorm van het geheel, onwijs tof. Veel foto's gemaakt. Na de lunch hebben we nog gesnorkeld in de Great Barrier Reef, wat leuk was met de visjes, maar het koraal is helemaal verwoest. Vermoedelijk gaan de organisaties die de snorkel trips hier organiseren binnenkort failliet. Heel erg zonde. Het duurt ook zeker nog een paar jaar voordat dit weer is aangegroeid.

Na een gezellige avond was het tijd voor de laatste dag. Dit keer begonnen we de dag met snorkelen, nu in een ander gebied, waar je wel nog veel koraal kon zien, alleen de meeste kleuren hiervan waren niet meer te zien. Toch wel weer heel leuk. We hebben onze weg terug naar Airlie Beach gemaakt, al zeilend met een flinke wind, heel leuk. De rest van de dag heb ik nog in Airlie gespendeerd, met een paar nieuwe vrienden van m'n trip. We zijn die avond met een deel van de groep wat gaan eten, nagenietend van onze geweldige dagen. Daarna stapte ik op de bus naar Townsville.

Ik kwam diezelfde nacht aan en ben naar m'n hostel gelopen, om de volgende ochtend wakker te worden van de stromende regen. Nou ben ik toch met de ferry doorgegaan naar Magnetic Island (vooral omdat ik m'n reservering niet meer kon annuleren) en ben hier twee nachten geweest. Wel gezellig, er zijn niet veel hostels op het eiland en je zit de meeste tijd binnen, en ik zag al snel heel veel bekenden van voorgaande hostels/tours, waar het erg gezellig mee was.

De tweede dag op het eiland stopte het in de middag met regenen. Ik ben toen samen met een ander Nederlands meisje die ik van de tour kende op pad gegaan. We hebben een stukje gehiked, de Forts walk. Tussen allemaal resten van forten uit de oorlog. Heel cool. We hebben onderweg nog twee koala's gespot :). Op de terugweg zijn we meegereden met een ouder Nederlands stel (je trekt ze aan hè) en langs Walibi Rock gereden. Hier stikt het van de, je raadt het niet, walibi's. Heel leuk! We hebben ook twee baby's gezien, in de buideltjes :).

De laatste dag zou ik in de middag m'n reis voortzetten. Stralend weer die dag natuurlijk haha. Je kan niet alles hebben hè. Tot dat m'n ferry zou vertrekken heb ik nog heerlijk op het strandje van het hostel m'n boek gelezen, dus ik heb er toch nog even van kunnen genieten. Met de bus/ferry/Greyhound richting Cairns, waar ik gisteravond aankwam. Zeer aangenaam verrast door het hostel, vooral het feit dat ik EINDELIJK weer goede WiFi heb. Ik denk ook dat ik hier gewoon tot de 29e blijf, wanneer m'n vlucht vanaf Cairns naar Auckland vertrekt. Dinsdag ga ik duiken! Mega veel zin in. Vandaag de stad verkennen.

Lang verhaal, sorry daarvoor haha. Hoop ik veel van jullie van de week ook even via FaceTime/Skype kan spreken! XX

  • 21 Mei 2017 - 11:03

    Oma VAdV:

    Hoi Kim, juist lekker zo`n uitgebreid verslag! Wat een geweldig mooie zeiltocht heb je meegemaakt! Ik had op Google Maps al gezien hoe mooi die Whitsundays waren, maar jij hebt er helemaal schitterende foto`s van gemaakt!!!!!!!!!! Die kleuren en vormen, ik ben daar helemaal wèg van!! Helaas lukt het mij niet om ze op te slaan en dan als bureaublad-achtergrond te gebruiken, maar als je weer terug bent kan ik ze vast nog wel een keer van je krijgen... Gelukkig dat je daar mooi weer had! Nu nog maar hopen op nog meer zonnige dagen, ook als je dinsdag gaat duiken. Heel veel plezier daarmee,hoor!
    Heel veel groeten en liefs, Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 16018

Voorgaande reizen:

21 September 2013 - 01 Februari 2014

LA Trip

06 Januari 2017 - 30 November -0001

Backpacking Asia & Oceania

Landen bezocht: