Bye Thailand... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kim Peet - WaarBenJij.nu Bye Thailand... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Bye Thailand...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Februari 2017 | Thailand, Bangkok

Het is dan echt zo ver. De laatste dag in Thailand. We zijn nu 47 dagen verder. Een kwart van mijn reis is voorbij. Vanavond vliegen we naar Indonesië, onwijs veel zin in! Vanmorgen was ik al vroeg wakker en toen heb ik toch maar vast een route bepaald en wat bezienswaardigheden uitgezocht. Kriebels, zo veel zin! Nu hebben we de laatste week in Thailand zeer goed doorgebracht. Na Koh Phanang zijn we nog naar Koh Samui gegaan en vanuit daar weer naar het binnenland. Een paar dagen in Kanchanaburi doorgebracht en nu terug in Bangkok.

Koh Samui is een mooi eiland. Een leuke afsluiter van onze eilandenreeks. Hoe we daar zijn gekomen, ik wil er eigenlijk niet over praten. De taxi was niet komen opdagen waardoor wij onze eerste ferry hadden gemist. Natuurlijk goed opgelost met een luxe ontbijtje bij de haven en het nog gezellig gemaakt met z'n tweeën, maar het begon uiteraard met een beetje stress. We verbleven in het dorpje Lamai, in een hostel aan het strand, met zwembad. Hier hebben we in de middag lekker aan gezeten, boekjes gelezen en bijgekomen van de reis. Aan het einde van de middag zijn we nog op pad geweest. We hebben de Hin Ta Hin Yai rocks bekeken. Ook bekend als de grandmother & grandfather rocks. De zon ging net onder, was een mooi gezicht. In het dorp zijn we toen uit eten gehad en hebben toen onze lekkerste Thaise maaltijden gegeten. De dag is afgesloten met een vuurshow op het strand bij ons hostel, heel cool.

De volgende ochtend zijn we vroeg uit de veren gegaan, we gingen lekker hiken naar het Lamai Viewpoint. Onderweg zijn we nog langs een mega supermarkt gelopen en konden het niet laten om even binnen een kijkje te nemen. Een Makro supermarkt. Enorm. Vanuit het viewpoint konden we heel mooi de kust zien en alle natuur ervoor. Met bordjes die daar lagen hebben we nog leuke foto's gemaakt. De rest van de dag hebben we het rustig aangedaan, Brenda voelde zich niet zo lekker, ik ben uiteindelijk nog bij Chaweng uit gegaan met mensen die wij op Koh Phanang hadden leren kennen en heb dus ook nog wat van het uitgaansleven van Koh Samui mogen meemaken.

De reis naar Kanchanaburi was lang. 22 uur zijn we onderweg geweest in onder andere een minivan, ferry en een paar verschillende bussen. Onderweg nog een stop gemaakt in Surat Thani, hier zijn we op een leuk marktje beland met onwijs leuke enthousiaste locals. De nachtbus was hier toch wel het hoogtepunt. Al was deze erg luxe (voor wat wij gewend zijn hier) en we hebben veel gekregen van de organisatie, toch hebben we amper geslapen. En het eten onderweg was verschikkelijk. Maar we hebben het overleefd :). Vanuit Bangkok moesten we nog een bus nemen, maar dit ging gelukkig heel gemakkelijk, 2 uur later zaten we in Kanchanaburi.

Ons hotel zat in de buurt van het busstation, we hebben daar in de buurt ontbeten en zijn op onze kamer gaan uitrusten. In alle enthousiasme wel nog een tripje gemaakt naar de Bridge River Kwai, hier hebben we lekker fotootjes gemaakt en hebben op de terugweg streetfood gegeten. Prachtige brug is dat.

De tweede dag in Kanchanaburi hebben we de bus naar Erawan National Park genomen. Vanaf mijn research in Nederland was ik hier al onwijs enthousiast over, die watervallen schenen prachtig te zijn. En we zijn niet teleurgesteld. Zeven niveaus met verschillende watervallen, de een nog indrukwekkender dan de ander. Vissen zag je van meters afstand in het water zwemmen, zo helder. Het was druk, ook niet heel verstandig dat we in het weekend zijn gegaan, maar het blijft een van de hoogtepunten van de reis. De hike was wel intensief, maar ook weer heel avontuurlijk en in een prachtig stuk natuur. De volgende dag hebben we het wel gemerkt, Brenda voelde zich niet goed en ik moest mijn been wat meer rust gunnen, dus we hebben de hele dag lekker in het hotel doorgebracht, op een tripje naar een grote supermarkt na, waar we eindelijk weer een lekkere volkoren boterham met pindakaas hebben kunnen scoren. Dit, met een aflevering Wie Is De Mol, zorgde voor een lekker vertrouwd Hollands sfeertje in de ruimte.

De laatste dag in Kanchanaburi hebben we ons verdiept in de geschiedenis van de Thailand-Burma Railway. Een heftig stukje geschiedenis over de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereld Oorlog, waar ook veel Nederlanders bij betrokken waren. We zijn eerst naar het War Cemetery geweest, waar 1/4 van het veld bestond uit de graven van de Nederlanders, de rest waren voornamelijk Amerikaanse slachtoffers. Het Death Railway Museum hebben we bezocht (op aanraden van Manoe, thanks nog). Onwijs interessant om te zien en lezen wat de omstandigheden van de bouw van de spoorweg, maar ook heel confronterend. Niet alleen stond er om de zoveel meter aangegeven hoeveel (Nederlandse) slachtoffers zijn gevallen, maar ook wat de voornaamste doodsoorzaken en omstandigheden waren. Ik ben wel echt blij dat we hierheen zijn gegaan, toch ook weer wat wijzer geworden over Thailand, op alle toeristische hoogtepuntjes na.

Die middag weer terug naar Bangkok. Een lange reis, we waren uiteindelijk om 17:00 uur bij het hostel, we hebben in de buurt wat gegeten langs de haven en zijn weer terug gegaan. Ter afsluiting nog een Thai Pancake gegeten van een streetfoodstand, heerlijk. Op de valreep toch nog een tour geboekt naar een floating market voor de volgende ochtend. We werden om 7 uur opgehaald en zaten rond 9 uur in een peddelbootje tussen de marktkraampjes. Heel leuk zo'n marktje. Er komen bootjes langs met fruit en langs de kant kan je leuke souvenirtjes scoren. Er hing ook een leuk sfeertje, erg gezellig. Die avond zijn we voor de laatste keer bij een typisch Thais restaurantje gaan zitten in Bangkok en heb ik mijn laatste Pad Thai op. Goed afgesloten.

Nu onwijs luxe aan het typen op de computer in het hostel, straks pakken wij onze tassen in en chillen we nog even tot onze reis naar het vliegveld begint. In plaats van voor 500 baht een taxi te nemen hebben we besloten om met het openbaar vervoer deze reis te maken (dan zijn we 70 baht kwijt). Dit wordt nog wat. 19:15 uur vliegen we naar Jakarta, hier moeten we rond 23:00 uur aankomen, een visum regelen en naar het hostel.

Ik spreek jullie hopelijk snel! Veel liefs.

• 22 Februari 2017 - 10:16

Liesbeth:

Hoi Kim, wat een mooi verslag weer. Mooi dat je naast alle leuke dingen ook zo'n oorlogsmuseum bezoekt. Ik hoop dat jullie een goede reis hebben (gehad) naar Indonesië. Zo te lezen sluiten jullie een mooie en leuke tijd af in Thailand.
    Dikke kus! X

• 23 Februari 2017 - 14:16

Oma Vadv:

Hallo Kim, we zijn iedere keer weer blij met je reisverslagen! En natuurlijk met alle mooie foto`s erbij.
    Jullie zijn wel even echt met het verleden bezig geweest, met die death railway. En nu straks in Bandung op een meer nostalgische manier met het zoeken naar Opa`s geboortehuis! Op die Jalan dr. Gunawan 2 is de voorkant van het huis en de zijkant zit naast Jalan dr. Rum 17. Succes ermee!
    Fijn, dat jullie zo`n geweldige tijd hebben gehad in Thailand. En nu dus heel veel plezier gewenst in Indonesië. Geniet ervan!!!
    Liefs van Opa en Oma.