Fun times at Gili's - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Kim Peet - WaarBenJij.nu Fun times at Gili's - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Fun times at Gili's

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 April 2017 | Indonesië, Lombok

Wat zijn de Gili's leuk! Echt prachtige kleine eilandjes, een leuke sfeer en als het zonnetje schijnt perfect voor een relaxdagje aan het strand. We hebben babyschildpadjes gezien in een opvangcentrum, we zijn een avondje gaan stappen op Gili T (beerpong met andere backpackers en naar een reggaebar, want de locals lijken hier geobsedeerd met Bob Marley) en hebben een fietstocht gedaan. Binnen een half uurtje ben je het hele eiland wel rond en krijg je een goede impressie van het eiland. Vervolgens nog een beetje geshopt en ons Gili T avontuur uiteraard weer afgesloten op de Night Market. De volgende ochtend met de boot naar Gili Air. Hier hadden we een bungalow in een typische backpackershostel, inclusief zwembad, pingpongtafel, chillhoek, bedenk het maar. Was een leuke en gezellige ervaring.

Gili Air is misschien wel mooier dan Gili Trawagan. In elk geval een stuk rustiger en we hadden beter weer. Het strand voelde als een privé strandje, met prachtig helder blauw water en wit zand. We hebben bij een beachclub van de zonsondergang genoten, heerlijk. Gili Meno hebben we niet meer kunnen zien, omdat we verkeerd geïnformeerd waren over de vertrektijden van de boot en geen zin hadden extra te betalen voor een privé boot. Maar dit gaf ons de mogelijkheid om wat extra van Gili Air te genieten (blijkt toch allemaal erg op elkaar te lijken). We hebben lekker rondgelopen, met wat locals aan de praat geraakt en maar weer de tijd genomen om aan het strand de zonsondergang te bekijken, dit is dan ook echt een prachtig gezicht, je ziet de zon verdwijnen en kijkt uit op Gili Meno.

Dat was ons Gili avontuur, op naar Lombok! We zijn hier naar de hoofdstad van Lombok gereden, Mataram. Hele andere sfeer dan we gewend waren van Bali en de Gili's, toeristen zijn hier niet en worden niet echt met open armen ontvangen. We zijn naar de Mataram Shopping Mall geweest, maar buiten dat ze (eindelijk weer) een normale supermarkt hadden was hier ook vrij weinig aan. 's Avonds een lekker kommetje chicken noodle soup op, in een lokaal restaurant met hele leuke bediening, die het wel onwijs leuk vonden om hun Engels bij ons te komen oefenen. We hebben in de kamer nog een filmpje gekeken op onze tv (jazeker) en hebben lekker een paar uurtjes kunnen slapen. Waar we geen rekening mee hadden gehouden is dat ons hotel NAAST een moskee zat. Nou hebben we dit ook op Java en Gili meegemaakt, aangezien op deze eilanden van Indonesië het islam overheerst, alleen nu hebben we het (zeer vroege) ochtendgebed volledig mogen meemaken.

De volgende dag (gister) was denk ik onze meest stressvolle dag van de hele reis. Onze paspoorten lagen namelijk nog bij het immigratie kantoor op Bali en deze konden we de 31e pas ophalen. Even een binnenlands retourtje voor 35 euro dachten we. Bleek op het vliegveld op Lombok dat onze vluchten verkeerd geboekt waren, namelijk voor 31 mei in plaats van maart. Veel geregeld daar (ook wel tof om te leren), op de stand-by list gestaan en dankzij vertraging was het gelukt om een van ons te laten vliegen. Dit zou dan ook weer in kosten schelen, dus hebben we gedaan. Dus ik in m'n eentje naar Bali, Brenda zou die paar uur dan op het vliegveld moeten doorbrengen. Helemaal overtuigd waren we dat ik met afhaalbewijs en kopie van paspoort Brenda's paspoort ook mee zou mogen nemen, dit had ik andere mensen ook zien doen op dat kantoor. Niet dus. Daar aangekomen kreeg ik echt alleen m'n eigen paspoort mee. Moest er natuurlijk nog even bijkomen. Gelukkig een hele lieve taxi-chauffeur op Bali die met mij mee ging denken onderweg terug naar het vliegveld. Hij heeft zijn nummer gegeven, zodat Brenda, die nu dus maandag nog naar Bali mag om d'r paspoort te halen, met dezelfde deal heen en weer gebracht kan worden naar immigratie.

Een dure grap, dat visum, maar inmiddels hebben we ons erbij neergelegd en was het wel een hele toffe ervaring om over de twee eilanden te vliegen. We zijn vanmorgen ook naar een leuke plek op Lombok vertrokken, namelijk Kuta. We hebben hier gewoon een kamer MET keuken! Dus vanavond gaan we (ook om de kosten maar wat te compenseren) voor het eerst in drie maanden weer koken! We hebben al een klein beetje van Kuta gezien, morgen huren we een scooter en gaan we beach-hoppen haha. Nog een weekje knallen, wij hebben er zin in!

Mijn vlucht van Nieuw-Zeeland weer naar Amsterdam is inmiddels ook geboekt! 8 juli ben ik terug in het kleine landje. Een zorg minder, nu alleen maar optimaal genieten tot die tijd.

Veel liefs

• 04 April 2017 - 16:56

Oma Vadv:

Fijn weer zo'n uitgebreid verslag.En zulke mooie foto's erbij! Dat fotograferen gaat je echt goed af,hè? Leuk, dat je daar ook zoveel plezier in hebt!
    XXX, Opa en Oma.

• 06 April 2017 - 08:17

Natalie:

Hey meiden.
    Weer een mooi verslag met mooie foto''s. Krijg helemaal zin om ook te gaan backpacken.
    Succes met afscheid nemen van elkaar en hopelijk naar Australië!