Survival of the jungle/ocean/Full Moon Party - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Kim Peet - WaarBenJij.nu Survival of the jungle/ocean/Full Moon Party - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Survival of the jungle/ocean/Full Moon Party

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Februari 2017 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Hier is ie dan hoor: een ruime week later toch nog de volgende post. Momenteel zitten we in het hostel in Koh Phanang bij te komen van de Full Moon Party.
Maar eerst het verhaal over hoe wij het in de jungle en onder water hebben overleefd.

Zoals in het vorige bericht al aangekondigd hadden Brenda en ik een tour geboekt door het Khao Sok National Park. Wat een paradijs is dit zeg. We hadden voor de lake tour gekozen, dus we verbleven in drijvende bungalows op het grote meer in het park. Dit meer was omsingeld door de jungle en bergen. Prachtig. Aangekomen bij de bungalows hadden we een uur voor onszelf, toen hebben we lekker in het meer gezwommen en met de groep geluncht. Het avontuur ging beginnen. De nieuwe bergschoenen waren aangetrokken. Met de boot zijn we naar het eerste junglegebied gevaren. Hier hebben wij onze eerste hike gehad. 50% genieten, 50% survivallen. "Je kan een beetje nat worden", they said. Het begon met een onschuldig beekje waar we door moesten om over te steken, waarvan wij al iets hadden van: ik hoop dat mijn schoenen dit trekken. Dit moesten we al snel loslaten want voor je het wist waren alle shirts uit (bikini hadden we al aan) en moest je je tas op je hoofd vasthouden om door diepe plassen te lopen. Vooral de eerste plas was een succes toen Brenda, die achter mij liep, mij opeens kwijt was. Kim was namelijk kopje onder gegaan en was druk bezig weer boven water te komen, hopelijk met de minste waterschade in de tas. Dit werd vervolgd door de slappe lach, nog steeds met het water tot onze schouders, de rest van de groep ophouden die zich nog mentaal op hetzelfde stuk aan het voorbereiden waren. Geen zorgen, de Go Pro (deze had ik ook nog in m'n hand) stond aan en heeft alles gefilmd (ik weet nog niet zo goed hoe die duik eruit gaat zien). De rest van de hike ging een stukje soepeler, veel modder, rotsen, onder bomen door, over bomen heen, ik vond het helemaal geweldig. Brenda heb ik af en toe nog moeten ondersteunen, haar schoenen hadden minder grip waardoor de gladde stukjes wat spannender werden.

Toen werd er opeens aangekondigd dat we onze spullen ergens achter konden laten zodat deze niet nat zouden worden in de grot. Grot? En ja hoor, voor je het wist stonden we in een grot, lampje op ons hoofd, water tot je schouders, klimmen tegen de stroming in, hier en daar een vleermuisje of enorme spin, helemaal tof. Ook hier heb ik een groot gedeelte van gefilmd, mede om te bewijzen dat we daar echt in het pikdonker stonden haha. De hike verder uitgelopen en met de boot weer terug naar de bungalows. Na het eten zijn we nog avondsafari gaan doen op het meer. We zaten in een bootje en er werden lampen de jungle in geschenen in de hoop dat we nog wilde dieren zouden zijn. Niet gelukt, wel een mooie sterrenhemel mogen bewonderen, aangezien het pikdonker was. Met onze nieuwe maten hebben we nog een kaartspelletje gedaan en toen zijn we in ons drijvend kamertje gaan slapen.

De volgende ochtend zaten we om 6 uur in hetzelfde bootje voor de ochtendsafari, hetzelfde idee als de avond ervoor. Nu hebben we daadwerkelijk leuke aapjes en tucans in de bomen gezien. Leuke start van je dag. Tijd voor de tweede hike. Nog iets intensiever dan de dag ervoor, we gingen namelijk nu praktisch recht omhoog. Maar de goed getrainde beenspiertjes lieten ons niet in de steek, zelfs onze conditie verbaasde ons. Ook hier mochten we weer een grot van binnen bekijken, nu toch wel iets droger. Een enorme grot, veel vleermuizen, grote spinnen en jawel hoor, wij hebben een king cobra gespot. Heel vet. Goede afsluiter van ons jungle avontuur. Nog één nachtje in Khao Sok verbleven, de volgende ochtend zaten we om 6 uur in de ferry.

We reisden met de minivan, bus en twee ferry's naar Koh Tao. Gelukkig hebben we voor al die uren iets gevonden voor onderweg: de Godfather trilogie. Eenmaal in het hostel aangekomen waren we ook helemaal niks meer waard. We zijn lekker op tijd gaan slapen. De volgende dag wilden we het weer rustig aan doen, maar hebben uiteindelijk veel gelopen en geregeld voor de volgende dag, de dag dat ons duikavontuur ging beginnen.

De eerste dag bij Big Blue Diving was alleen oriëntatie van 5 tot 7. Overdag zijn we naar de kapper gegaan (wat ook moet gebeuren hier) en hebben het dorpje en strand in Koh Tao een beetje verkend. Tijdens de oriëntatie hebben we filmpjes moeten kijken over de essentie en veiligheid rondom open water duiken. De dagen erop zouden wij de SSI (vergelijkbaar met PADI) cursus volgen, om hier ons certificaat van te ontvangen. We verbleven in het hostel van de duikschool. De eerste cursus dag hebben we een halve dag in het zwembad doorgebracht. Hier leerden we met de equipment om te gaan en hebben veel oefeningen moeten doen. Het was best zwaar en het duurde erg lang. We zijn ook allemaal een beetje verbrand door de stralende zon in de ochtend. Die middag theorie, braaf ons huiswerk gemaakt en op tijd gaan slapen.

Dag twee hebben we ons theorie examen gemaakt en allebei gehaald! Dit zorgde voor het hoogtepunt van de dag: onze eerste echte duik! Met een grote groep zijn we in de boot Enzo gestapt en hebben tijdens het varen onze uitrusting klaargemaakt. Na een goede briefing van onze coach zijn we het water ingesprongen. De eerste keer zijn we naar een ondieper stuk gezwommen om daar nog wat dingen te oefenen. Toen we later het diepe ingingen keken we onze ogen uit, wat een prachtige omgeving daar beneden. Mooie visjes, koraal, ik heb een zeester gezien, een heel ander leven. Je houdt je niet meer bezig met ademhalen, dit ging allemaal vanzelf. Heel tof. Brenda en ik hadden ook gelijk een eigen masker gehaald die we nog vaker deze reis hopen te gebruiken. Na de tweede duik, iets dieper (hier had ik wel moeite mee met het klaren van mijn oor, maar de groep vond het niet erg om hierop te wachten), maar nog een stukje toffer zijn we weer terug gevaren. Alle spullen schoongemaakt en we waren klaar voor die dag. De volgende ochtend om 7 uur weer op de boot voor de tweede en derde duik, nu met cameraman mee. Voor het filmpje hebben Brenda en ik ook maar even een sprong van ongeveer 5 meter van de boot af genomen tussen het duiken door, want waarom ook niet. Na opnieuw onze ogen onder water uit te kijken en een beetje uit te sloven voor de camera zat het er weer op. Alleen nu mochten wij onszelf officieel gecertificeerde open water duikers noemen! Die avond hebben we dit met de groep gevierd en de aftermovie bekeken. Deze hebben Brenda en ik overigens maar gelijk aangeschaft.

Nog één dag in Koh Tao doorgebracht, hier hebben we maar even een hersteldag van gemaakt, na onze zware week. Gezellig met familie kunnen facetimen om alle visjes die ik heb gezien te beschrijven en tickets gehaald voor de ferry naar Koh Phanang. Wat ons brengt bij gisteren, toen we aankwamen in Koh Phanang. We hebben ingecheckt in een hostel, genaamd Infinity Beach Club. Dit heeft een zwembad en ligt aan het strand. Paradijs. Erg mooi hier. Inmiddels stonden wij ook de springen, die avond mochten we eindelijk naar de bekende Full Moon Party. De outfit was (na een paar uur door dezelfde shirtjes in verschillende shops zoeken) samengesteld en in het hostel konden we al leuke tekeningetjes bij elkaar maken met de neon kleurige body paint. Kunstwerken waren het al zeg ik het zelf. Met de taxi zijn we naar het feest gereden en we kwamen aan in een gekkenhuis. Het was zo tof. Leuke muziek, iedereen zag er cool uit en er hing een gezellige sfeer. Brenda en ik hebben lekker veel op het strand en in wat barretjes staan dansen. Bijzondere mensen ontmoet van overal op de wereld. Zeker een van de leukste feesten die ik tot nu toe heb meegemaakt. Vannacht weer veilig terug gekomen en vandaag lekker de hele dag in het zwembad en op strandbedjes gechilld.

Nog 9 dagen voordat we naar Indonesië vliegen! Verder wilde ik nog even melden dat ik 8 april naar Australië zal vliegen, de tickets zijn geboekt. Dubbel gevoel, heel veel zin in, maar wel heel jammer dat ik dan afscheid moet nemen van m'n reismaatje :(.

• 14 Februari 2017 - 21:55

Agatha:

Lieve Kim,wat een fantastise belevenis weer!Het is gewoon een avonturenfilm zoals jij dat beleeft.Hoe gaat het eigenlijk met de gerechten die je voor geschoteld krijgt?Eet je nog steeds Pad Thai Chicken? Kim,ik feliciteer je met het behalen van je duikbrevet.Lieverd nog heel veel plezier en een goede reis naar Indonesie.
    groetjes van oma en opa XXX

• 04 Maart 2017 - 14:32

Natalie:

Heyyyy meiden. Gefeliciteerd met jullie "open water". Gaaf he. Nou kan je ook de wereld eens van een andere kant bekijken en niet alleen bij Finding Nemo! Hier is er ook heel veel water. En snorkel en duikbril is in mijn werk ook niet altijd een overbodige luxe. Jeetje het regenseizoen is hier weer aangebroken.
    Brenda vergeet jij niet de zon mee te nemen als je volgende maand terug komt..... Maar eerst nog meer avonturen....