Met de tuktuk door Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kim Peet - WaarBenJij.nu Met de tuktuk door Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Met de tuktuk door Bangkok

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

10 Januari 2017 | Thailand, Bangkok

Na een lange en best vermoeiende vlucht zijn we aangekomen in de hoofdstad van Thailand. De overstap in Moskou was al een hele ervaring, intens koud, door de sneeuw in onze "wij gaan naar Thailand en in Thailand is het warm" outfit. Op het vliegveld in de eerste de beste (irish) pub gedoken om daar de tijd van de overstap op te vullen en een beetje te ontspannen na de eerste vlucht. De tweede vlucht was nog langer en niet echt comfortabel genoeg om te slapen, dus eenmaal op het vliegveld in Bangkok hadden we één doel: het hotel opzoeken en gaan slapen. Een vriendelijk Thais mannetje bracht ons in zijn taxi en we leerden al snel de volgende dingen:
1. Thailand is goedkoop.
2. Thaise inwoners zijn vriendelijk, zelfs tegen toeristen.
3. Het verkeer in Bangkok is levensgevaarlijk.
4. Ook in Thailand kan het veel regenen (buiten het regenseizoen) en in Bangkok schijnt nauwelijks de zon door de hoeveelheid smog.
5. Iedereen ziet gelijk dat je uit "Amsterdam" komt.

Maar wat leeft het in Bangkok zeg! Het is eigenlijk één grote markt, overal vind je kraampjes met t-shirts, tassen, souvenirs & veel streetfood. Mede dankzij het eten zorgt het ervoor dat overal waar je komt er een andere geur hangt. Soms ook best lekker, maar vaak heel heftig en vies. Wij zijn na onze powernap gaan eten op Khao San Road, wat in de buurt zit van ons hotel (op de Rambuttri Road). Heerlijke Pad Thai Chicken gegeten (hier ga ik waarschijnlijk voornamelijk op leven, het is namelijk best een uitdaging hier om gevarieerd Thais te eten als je niet van rijst houdt). Die avond nog een filmpje gekeken en lekker oprijd gaan slapen.

De volgende ochtend stond de wekker om 6 uur. We hadden op advies van vele Nederlanders de fietstocht van Co van Kessel geboekt. Met de veerboot (ook al een onwijs toffe ervaring) naar locatie en daar begon de tour. Fietsen door het centrum van Rotterdam zal nooit meer hetzelfde zijn. Als je het al moeizaam vindt om door die drukte te fietsen... We zijn door de smalste steegjes, dwars door marktjes, over de drukke wegen van Chinatown en langs alle lachende en zwaaiende inwoners van Bangkok gefietst. We zijn bij twee tempels gestopt, de eerste was een Chinees/Thaise tempel, bij de tweede hebben we een zelf gevouwde Lotus aan de grootste indoor Boeddha gegeven. Tijdens de korte pauzes kregen we van de (mega leuke enthousiaste) reisleiders unieke Thaise snacks, zoals gefrituurde banaanplakjes, Thais fruit en een soort poffertje met kokosmelk en lente-ui.

Opvallend is dat er onwijs veel armoede te zien is in bijna alle wijken van Bangkok en er dan hier en daar opeens hele fancy gebouwen staan, zoals mooie tempels of relatief dure hotels. Overal liggen zwervers te slapen en je ziet onwijs veel zwerfhonden en katten. Deze tour was echt een perfecte manier om in één keer kennis te maken met een groot deel van de stad.

Dag drie hebben we kennis gemaakt met het leukste transportmiddel van Thailand: de tuktuk. Die ventjes ("Aaah, Amsterdam, you need tuktuk") zijn waaghalzen in het verkeer en je wil bijna applaudisseren als je veilig op bestemming bent geëindigd. Hiermee zijn we naar het treinstation gegaan om onze tickets van de nachttrein op te halen, maar die waren er dus nog niet (lees: Brenda heeft kennis gemaakt met gestresste controlefreak Kim). Gelukkig weer kunnen relaxen op de terugweg naar het centrum, eigenlijk ben je dan alleen maar bezig met de gedachtes: hoe hebben we deze actie in het verkeer kunnen overleven, zijn hier geen verkeersregels, dit is dan toch best een coole manier de wereld te verlaten...

Die dag zijn we nog naar the Grand Palace geweest, die we alleen van buiten hebben kunnen bewonderen. Onderweg nog met een leuk Thais ventje gewandeld, hij wilde graag zijn Engels oefenen en vertelde veel over zijn verleden. In de buurt van het paleis was het boeddhisme erg aanwezig, we mochten ook alleen bedekt en op vertoning van ons paspoort de wijk in.

Op de terugweg was mijn telefoon leeg, waar de route uitgestippeld te vinden was. In plaats van Brenda's telefoon te gebruiken hebben we als echte backpackers de route naar een voor ons bekende straat gevraagd aan wat locals, waar je dus punten bij scoort als je al probeert te begroeten en te bedanken in het Thais. En zo doende vonden wij onze weg terug.

Het nachtleven van Bangkok moest natuurlijk ook even vergeleken worden met dat in Rotterdam, dus hebben wij die avond drankjes en dansjes gedaan op Khao San Road, waar het dus voornamelijk stikt van de toeristen (en Thaise vrouwen opgepikt door toeristen). Wat backpackers nog kunnen spreken over de must see/do's in Thailand. We hebben het erg naar ons zin gehad en zijn uiteindelijk best bijtijds weer terug gegaan naar het hotel.

Vanmorgen zijn we uitgecheckt en op goede hoop (ja echt) naar het treinstation gegaan om daar een ticket naar Ayutthaya te kopen. Onze treinkaartjes voor de nachttrein van Ayutthaya - Chiang Mai waren inmiddels beschikbaar om op te halen. Wat een onwijs goed gevoel krijg je als alles alsnog op z'n plek valt, terwijl het dus nog niet allemaal uitgestippeld is. De treinreis was erg tof, wel best confronterend in sommige arme wijken, maar inmiddels zitten we in het het (verbazingwekkend goedkope en toch helemaal prima) hostel bij te komen.

Dit was mijn eerste verhaal, dankzij het boekje van Nikki & Fleur goed bij kunnen houden, over onze eerste bestemming.

Keep in touch XX

• 10 Januari 2017 - 09:47

Liesbethvadv:

Wat een mooi geschreven verhaal. Ik zie het echt gebeuren! Ga ermee door, dit is erg leuk. Succes verder en een dikke kus! X

• 10 Januari 2017 - 10:00

Jet:

Geniet ervan lieverd! Het klinkt awesome!

• 10 Januari 2017 - 14:10

Patricia :

Super leuk te lezen! Ik kijk zelf ook terug naar een mooie tijd in Thailand! Je neemt me weer even terug naar een fantastisch land!! Veel fun nog ladies!

• 10 Januari 2017 - 14:26

Agatha:

Wat een belevenis Kim,gisteravond heb ik op de tv in het programma Spoorloos iets gezien over Bangkok.Toen zag ik al hoe druk het daar was!Kim heel veel plezier en geniet.Ik geniet van je verslagen!

• 10 Januari 2017 - 14:30

Opa En Oma (vadv):

Super leuk, zo`n uitgebreid reisverslag! Wat een boel ervaringen hebben jullie al opgedaan in zo korte tijd!We zijn ook blij met die foto`s erbij. Veel liefs en lekker verder genieten...

• 10 Januari 2017 - 17:28

Robbert:

Goed verhaal, lekker kort :)
    Jullie doen het helemaal goed, kicken man!

• 10 Januari 2017 - 18:55

Cees:

Super verslag van de eerste dagen, Veel plezier xx

• 11 Januari 2017 - 13:45

Alex:

Super leuk, kim! Deze zelfde reis hebben wij 7 jr geleden ook gemaakt. Leuk om weer even "terug" te zijn via jouw ervaringen. Aris heeft die trein destijds onder gekotst.. :-)
    Have fun in chiang mai! Het oude deel is erg leuk!

• 11 Januari 2017 - 16:02

Stiefmonster:

Wat een leuk verslag Kimmie, Ja dat is Azië heel anders als dat je tot nu toe gewend bent maar wel heellief en vriendelijk en behulpzaam. Have fun luvvie en geniet to de max!!!! XXXX

• 14 Januari 2017 - 22:11

Natalie:

Super leuk om te lezen. Hoop dat er nog veel zullen volgen.
    xxx Nep mama.

• 15 Januari 2017 - 12:55

RobbertPvW:

Gaaf om te lezen meiden, geniet ervan pas op elkaar en blijf mooie stukjes schrijven

• 15 Januari 2017 - 13:30

Brigitte:

Je verslag leest lekker weg

• 15 Januari 2017 - 13:37

Vervolg Brigitte:

Geen poppetjes meer plaatsen!!! Ik zie het helemaal voor me, het verkeer kriskras overal heen.
    Lekker naar je zijn, dus hup de nachttrein in voor het vervolg........