Hiken door het Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kim Peet - WaarBenJij.nu Hiken door het Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Kim Peet - WaarBenJij.nu

Hiken door het Noordereiland

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Juni 2017 | Nieuw Zeeland, Wellington

Heftig sportieve week erop zitten. Ik ben erg blij dat ik nu lekker in het hostel zit met een kopje thee, want mijn benen gaan vandaag niet meer meewerken ben ik bang. Het begint allemaal heel rustig, waar ik was gebleven. Ik ben in Rotorua nog naar een park met hotsprings geweest, erg tof. Op de terugweg liep ik langs de pier waar ik plots een schattig marktje zag, waar alleen maar locals op afkomen. Gelijk handschoenen kunnen scoren. De volgende dag ben ik naar de Glowworm Caves geweest, in Waitomo. Zag er erg mooi uit!

New Plymouth was mijn volgende bestemming. Ik heb hier de Coastal Walk gelopen, ongeveer twee uur naar een uitkijkpunt voor Mount Taranaki. Die natuurlijk toen ik aankwam net verstopt zat achter de wolken en na een uurtje wachten heb ik het maar opgegeven. Weer teruggelopen richting mijn hostel, waar ik de top van de berg wel een paar keer heb mogen zien! Besneeuwd en wel hoor. De hike zelf was gelukkig wel heel leuk, ik liep een stuk over het strand, met zwart zand. Lekker uitgewaaid.

In Taupo heb ik een hike gedaan door het Spa Park, die natuurlijke hotpools heeft. Zelf niet gaan zwemmen, maar was wel een mooi zicht. Lekkere track richting de Huka Falls, die ook mooi zijn om te zien. Op de terugweg door de Redwoods van Taupo gelopen, tot dit pad opeens ophield en ik alleen langs de weg nog kon lopen om terug in het centrum te komen. Een lieve kiwi (Nieuw-Zeelander) zag m'n pinguïn pas (ja ik loop nog steeds scheef, zeker als ik net een stuk heb gelopen) en heeft me een lift gegeven naar het centrum. Eerste hitchhike jawel.

Hoogtepuntje, daar komt het: de beste hike die ik tijdens m'n reis heb gemaakt, de Tongariro Crossing. 's Ochtends vroeg werd ik opgehaald door een shuttle bus richting het Tongariro National Park. Ik was goed ingepakt, want het zou in het park niet warmer dan -1 zijn. Met zicht op alle drie de vulkanische bergen: de Tongariro, Ngauruhoe (Mount Doom, waar de ring van Lord of the Rings in wordt gegooid, spoiler) en Mount Ruapehu (wat in de winter een skigebied is). Fantastisch was het. Het eerste stuk ging lekker, ik heb nog samen met wat mensen gelopen, die wel gelijk zagen dat ik niet zo lekker loop, dus ik gaf aan dat ik het eerste klim stuk liever op m'n eigen tempo deed, dus zij lekker door moesten lopen. Het was best een heftige klim, m'n fleecevest was opeens geheel overbodig, ook dankzij de volle zon. Al snel zag ik een paar prachtig besneeuwde bergtoppen en in de krater waar we liepen was het ook al besneeuwd. En daar klommen we vervolgens nog op ook! Heerlijk door de sneeuw gehiked, mijn dag kon al niet meer stuk.

Eenmaal bovenaan (helemaal kapot haha) zaten al heel wat mensen te lunchen. Een stukje verderop was de zogenoemde "hotspot", wat niks met WiFi te maken heeft, maar het feit dat de actieve vulkaan hotsprings heeft waar je lekker kon opwarmen tijdens je lunch. Ook had je hier een prachtig uitzicht op de Emerald Lakes (deze Blue Lakes zie je ook als je Tongariro Crossing Googled). Vervolgens uren lang weer dalen, met het ene mooie uitzicht na het andere. De laatste uurtjes waren wel pittig, ik heb er in totaal ongeveer 7 uur over gedaan (het wordt gezien als 's werelds beste one day hike van 6-8 uur, best netjes dus). 25km totaal gelopen volgens mijn telefoon. Om 20:00 ben ik ook out gegaan haha, ik was helemaal kapot. Maar mán wat was dat tof.

Gister de hele dag in de bus gezeten naar Wellington. Hier ben vandaag ik naar twee marktjes gelopen, het CBD bekeken en heb ik een hike gedaan naar Mount Victoria. Erg tof, je kan de hele stad vanuit het uitkijkpunt zien. Halverwege bedacht ik me toch wel dat dit misschien niet m'n slimste plan was, aangezien ik toch nog wel erg veel spierpijn heb en m'n probleembeen had ook zo z'n protest momentjes. Maar, nu heerlijk chillen in het hostel. Met m'n kopje thee en m'n kiwi (niet de vogel, niet de inwoner, gewoon het stukje fruit). Morgen m'n laatste dag in Wellington, dus ook m'n laatste dag op het noordereiland van Nieuw-Zeeland!

Liefs!

  • 11 Juni 2017 - 10:10

    Liesbethvadv:

    Meid, meid, meid, wat word je toch een wandelkampioen! Echt goed hoor! En tof dat je door de sneeuw hebt kunnen wandelen, kreeg je niet gelijk zin in skieen?
    Ik ben benieuwd wat je op het Zuidereiland weer allemaal gaat beleven.
    Hier zet de zomer lekker door, na een paar fikse buien en flink wat wind, nu weer heerlijk warm en zonnig. Dus nu jij daar steeds meer de winter in gaat, gaan wij lekker zomeren!
    Veel plezier in je laatste etappe meis!
    Dikke kus, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 01 Okt. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 16014

Voorgaande reizen:

21 September 2013 - 01 Februari 2014

LA Trip

06 Januari 2017 - 30 November -0001

Backpacking Asia & Oceania

Landen bezocht: